Designmanual
Fullständig översikt över företagets visuella profil. Här hittar du logotyp, typsnitt, färgkoder, designelement och exempel på användning.
Profil utvecklad av Gnizt Strategisk Design 2024
Huvudfärger
Används för grafer, rapporter, bakgrunder etc.
Blå
Hex #282560
PANTONE 072
RGB 40/37/96
CMYK 100/100/30/22
Beige
Hex #C4BFAC
PANTONE Warm grey 3
RGB 196/191/172
CMYK 24/20/32/00
Gul
Hex #F3B120
PANTONE 7409
RGB 242/17/31
CMYK 4/33/99/00
Symbol
Logosymbol finns i PDF, png och svg. Används främst som en favicon och som profilbild för sociala medier
Val av teckensnitt
Roc Grotesk Sans Serif Font är ett bekvämt och modernt grotesk sans serif med lågkontrastdetaljer för att täcka små textändamål. Med nio vikter i fem bredder innehåller denna familj totalt 45 typsnitt.
Teckenuppsättningen stöder väst- och centraleuropeiska språk, såväl som turkiska. Roc Grotesk finns i en serie med fem bredder: komprimerad, kondenserad, normal, bred och extra bred, för att täcka ett brett spektrum av applikationer
Ersättningstypsnitt när Roc inte är tillgängligt: Helvetica
Designelement
Designelementet är baserat på ett byggt rutnät upp av rutor. Rutorna kan bilda ett system i ett fast rutnät (alt 1), delas upp för att skapa dynamik (alt 2) eller sättas i olika storlekar (alt 3). Den senare lämpar sig bra för fotografering. (se nedan)
Alt. 1
Prinsippillustrasjon
Alt. 2
Alt. 3
Exempel på designelement i kombination med bilder
Ikoner
Ikoner är endast för användning i interna projekt, rapporter och annat informationsmaterial. De används inte som designelement eller dekoration på hemsidor, marknadsföringsmaterial och liknande. Finns i mörkblå. Fler färger kan produceras på begäran.
Exempel på profilen som används
Förslag på hur profilen kan användas på hemsidan, trycksaker, annonsmaterial och liknande.